EKŞİ MAYALI TAM BUĞDAY EKMEĞİ


Bu tarif bir harika dostum. Hayatımda böyle bir ekmek gör-me-dim. Ne zamandır ekşi mayalı ekmek denemeyi istiyordum. Bir türlü kendime bu vakti ayıramıyordum. Çünkü ekşi maya için yaklaşık birkaç gün beklemek ve hamuru yoğurduktan sonra tekrar beklemek gerekiyor. Bu yüzden en doğru zamanı seçip denedim. Ve sonuç mükemmel. O kadar güzel ki ben 2-3 dilim yiyemeden annem ve babam hepsini tükettiler. Akrabalara duyurdular tadının müthişliğini. Bu harika tarifi yapabilmemiz için ekşi mayaya ihtiyacımız var, buraya tıklayarak nasıl yapıldığını okuyabilirsiniz.



Sıra geldi ekmek yapımına!

Burada ölçü vermek çok zor. Çünkü yaptığınız undan una değişiklik gösteriyor. Ben tam buğday unu kullandım. Bu un daha iri taneli. Siz siyez yada çiğ karabuğday ile de yapabilirsiniz. Onda eklenen su miktarı değişmekte. Şöyle bir tüyo vereyim. Kıvamı poğaça hamurundan bir tık sıvı. Yoğurduğunuz ilk zaman elinize yapışacaktır fakat yoğurdukça kıvam almaya başlıyor ama yine yapışkan kalıyor.
Bu tüyoyu da verdikten sonra un ,ekşi maya, sıcak su (ama kaynar değil) ve tuz ekledim. Ekşi mayayı 1-2 tatlı kaşığından fazla koymamanızı tavsiye ederim. Aldığım bilgilere göre çok fazla eklemeniz ekmeğin çok eşi olmasına neden oluyormuş. Ben 2 tatlı kaşığı attım. Ve tam kıvamında harika bir tadı oldu. Çok iyi yoğurmak gerekiyor başta zorlanıyorsunuz ama eliniz alışıyor. 
Hamuru hazırladıktan sonra 12-48 saat arası tekrar hamurun mayalanması için bekliyoruz. Bunu yaparak hem hamurun hacmini arttırmayı hemde ekşi mayanın ekmeğe işlemesini sağlıyoruz. Ben yaklaşık 16-17 saat bekledim. 
Maalesef baton kalıbım olmadığı için tepsiye yapmak zorunda kaldım. O yüzden şekli biraz hoş değil. Siz uzun bir kaba sığabilecek miktarda hamurla yapsanız daha hoş gözükür. Altını güzelce unladıktan sonra ekmeği yerleştiriyoruz. Pişirme esnasında ufak bir bor kavanoz yada kase varsa su koyup içine ekleyin. Önceden ısıtılmış 180 derece fırında pişiriyoruz. Ekmeğe vurduğumuzda tok bir ses geliyorsa ekmeğiniz olmuş demektir. 
Soğumaya bıraktığımızda artık ekmeğimiz yemeğe hazır. Dilimleyip uzun süre saklayabilirsiniz. Biz saklayamadık. Çünkü dediğim gibi çok sevildiği için hemen bitti. 
Herkes tarafından çok beğenilen bu tarifimi mutlaka yapmanızı isterim. Ben normalde ekmek yemeyen biriyim. Sadece köy ekmeği olunca yiyorum. Ona da ulaşmak her zaman mümkün olmuyor. Bu saatten sonra olmasa da önemli değil. Çünkü artık kendimde yapabiliyorum. 
Herkese afiyet olsun şimdiden.

Yorumlar

Popüler Yayınlar